logo
toggle nav
->Powrót

Serwis Amortyzatorów. Ważna rzecz !

Zdjęcie

Serwis Amortyzatorów. 

Nie od dziś wiadomo, że jednym z najważniejszych przeglądów jaki powinien być zaplanowany w sezonie rowerowym i po nim przez każdego użytkownika roweru, jest serwis amortyzatora. Dotyczy to "widelców" tych podstawowych jak i tych bardziej zaawansowanych. W sosnowcu gdzie pracuje zdarza się wiele ciekawych przypadków nieprawidłowych serwisów. Czasami tych pierwszych możemy tego dokonać we własnym zakresie, niekoniecznie korzystając z usług serwisów rowerowych specjalizujących się w tego typu usługach.

Na rynku dostępne są też produkty, które ułatwią nam tą niezbyt skomplikowaną czynność. W końcu większość opiera się na konserwacji i zabezpieczeniu powłoki na goleniach przed korozją, a jeśli już dojdzie do uszkodzenia wewnętrznych części amortyzatora, jesteśmy w stanie naprawić to sami, przy użyciu podstawowych narzędzi, ponieważ większość ma niezbyt skomplikowaną konstrukcję. 

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku bardziej zaawansowanych amortyzatorów. Tu potrzebna jest już wiedza i praktyka, a co najważniejsze duża ilość specjalistycznych narzędzi do jego rozbiórki. Oczywiście można rozebrać go na 1001 sposobów na pewno, tylko czy potem będzie on działać prawidłowo ?  Wątpię. 

Więc dlaczego serwis jest tak istotny  ? Przecież wielu jeździ po 2 lub 3 lata na amortyzatorze bez serwisu i nic się nie dzieje, działa poprawnie. Czy na pewno ? 

To że coś działa poprawnie w opinii użytkownika, to nie znaczy, że w opinii osoby, która na co dzień pracuje z tym sprzętem jest OK. Możemy nie odczuwać i nie zauważać wielu czynników, które wpływają negatywnie na pracę amortyzatora. Przecież większość elementów jest niewidoczna gołym okiem, a oględziny zewnętrzne nie zawsze dadzą obraz tego, co dzieje się wewnątrz “puszki” lub “goleni”. 

Głównym powodem, dla którego należy wykonywać cykliczne przeglądy amortyzacji fox i, Rockshox ale też inne jest bezpieczeństwo. Większość z nas nie ma świadomości jak zbudowany jest ten produkt, a rysunki i filmiki od producentów nie oddają rzeczywistej konstrukcji. Ilu wie o tym, że wewnątrz np. dampera ( amortyzator tylny) znajdują się wartości ciśnienia, które przekraczają grubo to, co możemy znaleźć wewnątrz opony od tira ( 5-9 bar )?

 Świadomość posiadanego produktu, a co za tym idzie dbanie o niego, wydłuża jego żywotność i pozwala zachować niezawodność, a w konsekwencji zmniejsza koszta ewentualnej naprawy w przyszłości. Niestety zawsze w tej kategorii będzie podział na dwie grupy.

W mojej opinii: tych lepszych, którzy dbają i mają, i tych gorszych którzy nie dbają i naprawiają jak już nie da się użytkować i na końcu nie mogą pogodzić się z kosztami naprawy, wmawiając sobie, że produkt który kupili jest zły.

Oczywiście są różne sytuacje, można dbać i serwisować, a produkt i tak ulegnie uszkodzeniu ale mamy przynajmniej wtedy świadomość, że zawiódł sprzęt  i nie zniszczyliśmy go sami. W takim przypadku ratuje nas gwarancja producenta.

Dlaczego więc wymieniamy oleje i robimy przeglądy w swoim samochodzie na czas, a w rowerze, który posiada amortyzatory nie robimy tego tak jak przewiduje producent ? 

Samochód dla wielu jest produktem pierwszej potrzeby a rower już nie, pomimo że dla wielu jest to hobby a nawet pasja.

Prawda też jest taka że kiedy amortyzator trafia do serwisu amortyzatorów lub serwis rowerowy a nam zostają przedstawione koszta jego konserwacji lub naprawy, większość jednak nie decyduje się na to i odwleka to w czasie. Niestety realia są takie, że ceny serwisu nie biorą się znikąd. Często nie mamy świadomości, ile realnie kosztuje sam amortyzator lub damper jako nowy, a na etapie zakupu nowego lub używanego roweru nikt nam tej kwoty nie przedstawia. Widzimy tylko rower jako całokształt, a gdy do tego dojdą koszta części, narzędzi, szkoleń, tworzy się niemała suma - stąd dzisiejsze ceny za naprawy tego sprzętu. Musimy być świadomi, że im bardziej specjalistyczny amortyzator będziemy posiadać, tym większe koszta będzie trzeba z czasem zaplanować w budżecie na jego naprawę. A kwota nie powinna nas zbytnio dziwić, chyba że opłacalność naprawy przekracza wartość nowego amortyzatora ale to co innego i rzadko się to zdarza. 

Więc naprawiać czy jeździć do “śmierci” i dopiero próbować naprawiać, a może nie naprawiać i sprzedać jako używane, niech ktoś inny naprawi i jeździ - to pytanie zawsze będzie jednym z najważniejszych, niezależnie czy mamy rower,amortyzator, samochód….

Na pewno podstawą do wybrania odpowiedniej drogi, powinien być serwis, który pokieruje nas i powie co i kiedy oraz najważniejsze:  jak dbać tak, żeby cieszyć się długo z użytkowania, a kiedy trzeba po prostu to zrobić, i nie czekać na ostatnią chwilę. 

Wnikliwa diagnoza i kompleksowe podejście do sytuacji, to podstawa w pracy mojego serwisu. To działa. Dzięki  ! 

 

 

Kontakt

instagram
Oklej Bajk Tomasz Buszewski
ul. Juliusza Słowackiego 6
41-219 Sosnowiec